torsdag 8. november 2007

Oppsummering

Så da var 40 dager og 40 netter i Madagaskar over. Vi har hatt spennende, utfordrende og gode 5 uker i Madagaskar, hovedsaklig i Antsirabe, men også noen dager i Foul Point og Antananarivo. Her skal vi prøve å oppsummere oppholdet vårt, og gi litt råd basert på erfaringene våre til neste års studenter.

Undervisningen
4 uker praksis på privatskolen Sekoly Loterana Farimbona gikk fort. Rammefaktorene har vært veldig annerledes enn hva vi er vant med. Den største fysiske forskjellen er antagelig antall elever pr. klasse. Vi opplevde alt fra 40 til 62 elever i ett klasserom, som forøvrig ikke er utstyrt med stort mer enn tavle, pulter til alle elevene (2-4 elever pr. pult), et lite bord og en stol til læreren. Prosjektor, overhead, saks og papir, hyller eller annet fins ikke. Kladdebøker og penal har elevene selv, men ikke noe lærebøker eller bøker å lese i til faget. Læreren har en læreplan, og det omtrent det.

Engelsk er tredjespråk i Madagaskar, men de er flinke i engelsk grammatikk. Dessverre er de ikke så flinke i å bruke det, sette det i kontekst. Det kan være en fordel å kunne gassisk eller fransk.

Oppholdet
Vi hadde en litt trøblete og usikker start på oppholdet vårt. Vi var heldig og ble hentet av Njafi, en gassisk mann som snakker bedre norsk enn engelsk. Han hentet oss i en stor og romslig minibuss og kjørte oss til et motell. Det var ikke noe særlig for gutta som bodde på et vått rom. Dagen etter dro vi til Antsirabe, hvor overnattingsstedet vi skulle bo på ikke var ordnet. Heldigvis ordnet den norske skolen (DNS) med overnatting et par dager så vi kunne prøve å ordne det. Men DNS kom oss i forkjøpet og tilbø oss å leie en fin og romslig leilighet, noe vi takket ja til. Der laget vi mat, planla undervisningsopplegg og slappet av. Vi fikk også ordnet med hushjelp, Arlette som laget deilige rundstykker, middager og ordner huset. Ellers hadde vi volleyballbane, tennisbane og fotballbane på tunet. Karis og Morten tok timer hos tennistreneren. Svømmebassenget på Hotel de Thermes besøkte vi jevnt, både med de fire norske barna og hadde svømmetrening, men også på fritiden. Morten og Martin kjøpte seg sykler som de mekket mer enn de syklet på.

Vi ble også godt kjent med de to norske ettåringene Ole og Maren, som er på DNS ett år og underviser og driver aktiviteter. Vi ble også kjent med Hanta, ei gassisk lege som har vært i Norge ett år, Toki fra bandet M-boutah, som også er gassisk og har studert i Norge ett år, Mami, som driver fattigskolen og som er venninne med Hanta, Mparany som tok oss med på adventure-turen, de norske barna på DNS og de i ledelsen. Ikke minst ble vi kjent med rektor, lærere og noen av ungdommene fra den private skolen vi underviste på.

Ferien
Siste uken dro vi til østkysten, nord for Antsirabe, i en liten bygd med navnet Foul Point. Der deiget vi oss på den endeløse, hvite, rene stranden i fire dager, med kortspill, båtturer, joggeturer, svømming og soling. På veien til, besøkte vi regnskogen og Feon'Ny Alon, hvor vi fikk sett et rikt dyreliv. De to siste dagene på Madagaskar var vi i Antananarivo, på 4-stjerners hotell. Vi var på marked og i dyreparken.

Noen gloser som er greie å kunne

Salama topko - God dag
Veloma topko - Ha det bra
Misaotra - Takk
Misaotra betsaka - Tusen takk
Masaka tsara - Godt stekt
Sakafo - Mat

Ting som er greie å ha med seg til Madagaskar
Ullsokker! (tro det eller ei, det kan bli temmelig kaldt, særlig om nettene)
Myggnetting (selv om det ofte er på overnattingsteder, så "better safe than sorry")
Solkrem (det er stortsett sol, greit å passe på)

Mer kommer kanskje etter hvert. Takk for besøket! :)

mandag 5. november 2007

Trygt hjemme i Norge!

Etter 40 dager er vi kommet oss trygt hjem alle fem, med minner for livet og valihaer (streng-instrumenter) , bongotrommer, 200 brev fra gassiske elever og litt mer farge i huden enn da vi dro sent september.

Om litt kommer det en oppsummering av vårt besøk på Madagaskar.

søndag 4. november 2007

Siste dag i Madagaskar

Da er siste dag på denne nydelige øyen kommet. Igjen har vi hatt en herlig frokost. Videre har vi pakket, før vi har ventet på Hanta på den norske misjonsstasjonen. Dessverre dukket hun ikke opp, så vi dro til Zoo de Tsimbazaza. Der har vi sett masse forskjellige dyr, krokodiller, slanger, ørner, lemurer, påfugler, vortesvin og strutser.

Da Morten og Martin så på strutsene, la vi merke til en ting. Gasserne som også var i parken så ikke på strutsene, men på oss!

Til slutt på dagen ble vi hentet av Njafi, vår trofaste sjåfør, som kjørte oss til flyplassen og sørget for at vi kom oss trygt på flyet.

lørdag 3. november 2007

Antanananarivo

Da er vi trygt fremme i Antananarivo, hovedstaden på Madagaskar, hvor vi bor på Hotel Colbert, 4**** stjerners hotell. Temmelig bra. Frokostbuffe til 165000 Ar, men vell verdt det. Halloween nærmer seg for gasserne, noe vi kunne tydelig se i konditoriet i hotellet. Vi har stort sett bare slappet av, vært en tur innom internett, trasket litt i gatene like rundt hotellet. Silje og Martin var en tur på markedet i sentrum, hvor de fikk spilt rugby med noen lokale barn, og lært to gatebarn "Stein, saks, papir". Ellers har vi spist på Nerone, en fin italiensk restaurant.

fredag 2. november 2007

Avreise kl 7. Det har duskregnet litt i morgentimene, men er sol nå. Vi fikk bestilt frokost i går kveld, så vi får litt mat før vi skal sitte i bussen til Njafi i 10 timer. Det føles som om at vi skal hjem. Vi har hatt noen korte tissepauser, før vi spiste middag i Moramanga i 3 tiden. God mat. Vi kjørte videre før vi kom til Antananarivo i 6 tiden. Vi sjekket først et hotell, men de var fullbooket, før vi kom til neste, 4 stjerners hotell. Vi sjekket inn der og blir her til søndag. Da henter Njafi oss igjen og kjører oss til flyplassen på kvelden. Før det er planen å møte Hanta og Mamie på den norske misjonsstasjonen.

torsdag 1. november 2007

Vi fortsetter med å deige oss. I dag har vi ventet en stund på de nye bungalowene. Vi har vært på Manda igjen og spist. Ellers lite nytt.

onsdag 31. oktober 2007

35 dager på reise i dag, ikke det at noen teller... ;) Vi slapper mye av om dagene, men Silje og Elisabeth (som føler seg litt bedre), har vært ute og fisket med noen lokale fiskemenn. Elisabeth fikk den største fisken (20 cm ca). Mens Karis og Morten solte seg, forsøkte Martin seg på å svømme i de store bølgene, men det var verken særlig lett eller lurt. En canader som fisket der fortalte at en russer hadde dødd der foren måned siden, tatt av strømmene. Vi gikk da nærmere bungalowene, men det var for grunt der til å bade.

Ellers har vi diskutert litt hvordan vi skal bruke de tre siste dagene vi har på Madagaskar. Litt uenigheter, men vi skal nok komme til enighet. I morgen får vi nye bungalower, fordi de vi har er reservert.